VPW

Vakorganisatie voor medewerkers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu

  • Over VPW

  • Archief

Voortgang vervolg overleg CAO-Rijk 2007-2010

Posted by vpwadmin op 2 december 2007

Zondag 2 december 2007,

In de CAO-Rijk zijn o.a. afspraken gemaakt over de employability van de medewerkers en de wijze waarop dit zou kunnen worden vergroot.
Over deze doelstelling die is vastgelegd in de CAO 2007-2010, namelijk inzetbaarheid van medewerkers vergroten en daarmee de werkgelegenheid voor de medewerkers waarborgen, zijn de bonden het onderling eens. Over de uitvoering echter niet
De collega-bonden en BZK willen een centraal plan om te zorgen dat medewerkers sneller naar ander werk doorstromen. De VPW ziet echter niets in een van boven opgelegd plan maar is juist van mening dat op departementaal niveau afspraken moeten worden gemaakt. Ook wil de VPW vasthouden aan een vangnet (sociaal beleid) waarin afspraken worden neergelegd zodat medewerkers rechten hieraan kunnen ontlenen.
Doelstelling van het VPW is het bieden van werkzekerheid op lange termijn. Daarnaast is versterking van de arbeidsmarktpositie van medewerkers nodig. Hoe? Bijvoorbeeld door het vergroten van de mobiliteit en door opleiding ter verhoging van employability (in plaats van alleen functiegericht). Voor het vergroten van mobiliteit moet wel aan enkele voorwaarden worden voldaan. Werkzekerheid bijvoorbeeld. Maar ook inspraak over inhoud werk, een gegarandeerd minimum beloning (geen salarisachteruitgang door mobiliteit) en tegemoetkoming in tijd of geld bij verplaatsing.
Daarnaast wordt door de VPW overleg gepleegd met BZK over het Sociaal Flankerend Beleid, aangezien het huidige rijksbrede Sociaal Flankerend Beleid per 1 januari 2008 eindigt.
In het huidige beleid worden maatwerk en een terugkeergarantie gemist. Ook zou bij nieuw Sociaal Flankerend Beleid gekeken moeten worden naar compensatie voor pensioenbreuk voor medewerkers met een langdurig dienstverband die overgaan naar de marktsector. Daarnaast is er behoefte aan een adequate reiskostenregeling langer dan 3 jaar. Tevens blijkt dat vanwege privé-omstandigheden (kinderopvang, verplichtingen partner, huizenprijzen) medewerkers thans veel meer gebonden zijn aan de woonplaats. Men lijkt eerder geneigd meer te reizen dan te verhuizen. Dit verklaart mede het groot aantal medewerkers dat gebruik heeft gemaakt van de extra reistijd = werktijd-regeling en de verhoogde kilometervergoeding.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: